Archív hírekArchive news

Hogyan tanítsunk társadalomtudományt? Műhelykonferencia 2017. május 31-én

A BCE Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja és a BCE Szociológia és Társadalompolitika Intézet közös műhelykonferenciát szervez "Hogyan tanítsunk társadalomtudományt" címmel. A műhelykonferenciára 2017. május 31-én (szerdán) 10 és 12.30 között kerül sor. Előadó lesz Bodnár Éva (BCE Tanárképző és Digitális Tanulás Központ), Gelei András (BCE Szervezeti Magatartás Tanszék), Glózer Rita (PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék), Gáspár Judit (BCE Döntéselmélet Tanszék),  Matolay Réka (BCE Döntéselmélet Tanszék), Toarniczky Andrea (BCE Szervezeti Magatartás Tanszék) és Kovács István Vilmos (ELTE PPK Felsőoktatás-menedzsment Intézeti Központ). Az esemény programja és jelentkezés ezen a linken érhető el.

(2017. április 20.)


2. CEHEC konferencia: határidő-hosszabbítás

2016. március 1-ig meghosszabbítottuk az absztraktok beadásának határidejét a 2. CEHEC konferenciára.  

(2016. február 15.)


Tanulmánykötet a kancellári rendszerről 

A kancellári rendszert 2014-ben vezették be a magyar felsőoktatásban. Tanulmánykötetünkben reflektáltunk az intézmények irányításában bekövetkezett jelentős változásra, és - az eltelt rövid idő ellenére - megpróbáltuk felmérni, nyomon követni ennek (várható) hatásait. A tanulmánykötet letölthető az NFKK honlapjáról.  

(2016. február 4.)


Magyar Felsőoktatás 2015 

A BCE Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja nyolcadik alkalommal rendezte meg éves konferenciáját. A "Fokozatváltás, központosítás, szűkülés..." című konferencián, amelyen több mint 200 fő vett részt, előadott Navracsics Tibor, az Európai Unió kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi biztosa, Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora és Solti Péter, az EMMI miniszteri biztosa is. Az NFKK a konferencia alkalmából jelentette meg a kancellári rendszert elemző tanulmánykötetét is. A konferencián elhangzó előadások az alábbi helyen tölthetőek le. 

(2016. január 30.)


Magyar Felsőoktatás 2015 

A BCE Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja immár nyolcadik alkalommal rendezi meg konferenciáját, amely minden év januárjában egyfajta számvetést készít a felsőoktatás helyzetéről, koncepcionális kérdéseiről. A konferencia időpontja: 2016. január 28. (csütörtök) 10.00-13.30. A konferencián való részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni a Magyar Felsőoktatás 2015 menüpont alatt lehet.

(2015. december 1.)


Felhívás: 2. Közép-európai Felsőoktatási Konferencia (2016. június 16-17) 

2016. június 16-án és 17-én az NFKK és a CEU konferenciát rendez a közép-európai országok felsőoktatásáról. A konferencia szervezésében a Közép-európai Felsőoktatási Együttműködés  (Central European Higher Education Cooperation, CEHEC) tagjai is részt vesznek.

Az idei konferencia három téma köré szerveződik: a felsőoktatás irányítási rendszere, a társadalmi relevancia és a kutatás-fejlesztés helyzete a felsőoktatásban. A konferenciára részletes tematikája itt érhető el. Az absztraktok benyújtási határideje 2016. február 1.

(2015. december 1.)


Megjelent az NFKK Füzetek 12. száma

A Közép-európai Egyetem közreműködésével megjelent az NFKK Füzetek 12. száma. A kötet a 'Central European Higher Education Cooperation (CEHEC)' konferencia előadásait tartalmazza. A kötet elektronikus formában letölthető itt. A rendezvényről itt érhető el további információ.

(2015. szeptember 23.)


 

Gyorsjelentés a kancellári rendszerről

Az NFKK 2015 áprilisában kérdőíves felmérését végzett az állami intézmények akadémiai vezetőinek körében a kancellári rendszerrel kapcsolatos véleményekről. A kérdőívet 525 címre küldtük el, ahonnan 139 értékelhető választ kaptunk vissza. A felmérés első eredményeit gyorsjelentés formájában tesszük közzé. A részletes eredmények az ősz folyamán lesznek elérhetőek A felméréssel kapcsolatos minden véleményt, észrevételt örömmel várunk!

(2015. június 1.)


 

Elérhető a "Magyar Felsőoktatás 2014 - Stratégiai helyzetértékelés" című anyag

Mintegy 200 fő részvételével sikerrel zárult a Magyar Felsőoktatás 2014 című rendezvény. A konferencia beszámolója, a konferencián elhangzott előadások, valamint azok kivonatai megtekinthetőek a konferencia honlapján. (A hiányzó előadásokat folyamatosan, az előadók engedélye után töltjük fel.)

Szintén elérhető az NFKK kutatói által készített és a konferencián bemutatott helyzetértékelés, amely ide kattintva tölthető le. Minden véleményt, észrevételt örömmel várunk!


 

Elérhető a Nemzetközi Felsőoktatási Központ 2014 őszi hírlevele 

A hírlevél letölthető ide kattintva.


Felhívás: 1. Közép-európai Felsőoktatási Konferencia (2015. január 28-29) 

2015. január 28-án és 29-én az NFKK és a CEU konferenciát rendez a közép-európai országok felsőoktatásáról. A konferencia szervezésében a Közép-európai Felsőoktatási Együttműködés  (Central European Higher Education Cooperation, CEHEC) tagjai is részt vesznek.

A konferenciára részletes tematikája itt érhető el. Az absztraktok benyújtási határideje 2014. december 10.


Magyar Felsőoktatás 2014 Konferencia (2015. január 28.) 

2015. január 28-án 10.00-13.00 órakor az NFKK megrendezi immár hagyományosnak számító 'Magyar Felsőoktatás' konferenciáját, amely a felsőoktatás helyzetét, koncepcionális kérdéseinek vizsgálatát helyezi a középpontba.

A konferenciára részletes tematikája itt érhető el. A konferencián való részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött. Regisztrálni ide kattintva lehet. A regisztráció határideje 2015. január 21.


Megújult az NFKK honlapja

2014. október 9-én elindult az NFKK megújult honlapja. Az új honlapon a rendezvényeink, kiadványaink és kutatási projektjeink áttekinthetőbben érhetőek el. További magyar tartalmak feltöltése folyamatosan történik, és ezzel párhuzamosan újítjuk meg a honlap angol felületét is.

Az átalakításban, illetve az eddig elkészült fordításokban nagy segítségünkre volt gyakornokunk, Nagy Zsuzsanna, akinek külön köszönjük segítségét és munkáját.

 


Magyar felsőoktatás 2013

Az NFKK 2014. január 29-én rendezi meg hatodik éves műhelykonferenciáját "Nekirugaszkodás vagy stagnálás" alcímmel.

A konferencia meghívója és programja megtalálható itt.

A részvétel ingyenes, regisztrálni 2014. január 21-ig lehet az nfkk@uni-corvinus.hu e-mail címen a név, pozíció és intézmény megjelölésével.

Letölthető dokumentumok: Stratégiai helyzetértékelésÖsszefoglaló.

 


Branch Campus University Internationalization Abroad in the Global Competition 

Conference and workshop organized on 30 January 2014 by the Center for International Higher Education Studies and the Tempus Public Foundation.

Invitation and registration

Preliminary program.

 


Reformévfolyam - egy generáció múltja, jelene és jövője: 2013. május 31. 

Kerekasztal beszélgetések az 1988-as reformról és annak hatásairól az egyetem és az akkori hallgatók életére a Budapesti Corvinus Egyetem Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja rendezésében. 

Meghívó és program


"Tudáselosztás - tudásmonopóliumok" - műhelykonferencia: 2013. május 30

A Budapesti Corvinus Egyetem Szociológiai és Társadalompolitikai Intézete, a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztálya, valamint az NFKK közös rendezésében műhelykonferenciára kerül sor, ahol az előadók az Educatio folyóirat különszámában megjelenő készülő tanulmányaik fő gondolatait mondják el. 

Meghívó és program


Magyar Felsőoktatás 2012

Az NFKK 2013. január 23-án rendezi meg ötödik éves műhelykonferenciáját "Túlélési forgatókönyvek" alcímmel.

A konferencia meghívója és programja megtalálható itt.

A részvétel ingyenes, regisztrálni 2013. január 16-ig lehet az nfkk@uni-corvinus.hu e-mail címen a név, pozíció és intézmény megjelölésével.


Belépés a felsőoktatásba - műhelykonferencia: 2012. november 30

2012. november 30-án az NFKK és az Educatio Kft. közös rendezésében műhelykonferenciára kerül sor Az előadók a felvételi folyamatra vonatkozó elemzéseket mutatnak be, kitérve a 2012-es felvételi eljárásra is.

Meghívó és program


Ügyvezető igazgatói váltás

Az NFKK alapszabályának értelmében 2012. július 1-től Hrubos Ildikótól az ügyvezetői igazgatói tisztséget Berács József veszi át 2014. június 30-ig. 


Könyvvita: 2012. április 5

A BCE-NFKK és a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztálya három tudományos könyv vitáját rendezi meg.

Meghívó és program 


Előadás az üzleti iskolák jövőjéről, kihívásairól

Wolfgang Amann, a frankfurti Goethe Business School executive képzési igazgatójának előadása 2011. március 8-án.    

Meghívó

Előadás: Humanistic Business Schools


Magyar Felsőoktatás 2011

Az NFKK 2012. január 25-én rendezi meg éves műhelykonferenciáját "Hazai vitakérdések - nemzetközi trendek" alcímmel.

A konferencia meghívója és programja megtalálható itt.

Az előzetes vitaanyag letöltése.

A részvétel ingyenes, regisztrálni 2012. január 12-ig lehet az nfkk@uni-corvinus.hu e-mail címen a név, pozíció és intézmény megjelölésével 


TÁMOP Műhelyvita: 2011. december 9

A TÁMOP 4.2.1. program keretében a BCE-NFKK koordinálásában folyik „A felsőoktatás szerepe a tudás alapú társadalom, a tudás alapú gazdaság kiépítésében” c. téma kutatása, amely több, egymással összefüggő résztémát foglal magába. A Felsőoktatási Műhely harmadik műhelyvitája a felsőoktatás finanszírozásának és gazdálkodási kérdéseinek szentelt tanulmánykötetet mutatja be szakmai vita keretében.

Meghívó és program 


CEDEFOP látogatás a Budapesti Corvinus Egyetemen

2011. október 19-én Budapestre látogatott a bolognai folyamatok pályakövetéssel foglakozó munkacsoportja. Hrubos Ildikó tájékoztatta őket az NFKK-ban folyó munkákról.

A látogatás programja 


Menedzserizmus az oktatásügyben

2011. október 13-án kerül sor az BCE-NFKK, a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztálya, valamint az Educaio folyóirat szerkesztőbizottsága rendezésében az Educatio folyóirat tematikus számának bemutatójára és vitájára.

Meghívó és program 


TÁMOP Műhelyvita: 2011. október 7

A TÁMOP 4.2.1. program keretében a BCE-NFKK koordinálásában folyik „A felsőoktatás szerepe a tudás alapú társadalom, a tudás alapú gazdaság kiépítésében” c. téma kutatása, amely több, egymással összefüggő résztémát foglal magába. A Felsőoktatási Műhely második műhelyvitáján „A nemzetközi piacorientáció a magyar felsőoktatásban”, valamint „A korszerű intézményi vezetési modellek” témák kutatásának eddigi eredményeiről kívánunk beszámolni, szakmai vitát folytatni.

Meghívó  


Külföldiek a felsőoktatásban 

 

2011. június 30-án kerül sor egy műhelykonferencia keretében az NFKK és a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztálya közös rendezésében az Educatio folyóirat 2011/2 tematikus számának bemutatására.

Meghívó és program 


TÁMOP Műhelyvita: 2011. június 24

A TÁMOP 4.2.1. program keretében a BCE-NFKK koordinálásában folyik „A felsőoktatás szerepe a tudás alapú társadalom, a tudás alapú gazdaság kiépítésében” c. téma kutatása (a 4. számú – A tudás alapú gazdaság Magyarországon, az innovációs szemlélet erősödésének és a K+F teljesítmények növelésének feltételei – alprogram részeként). Az egyszerűség kedvéért Felsőoktatási műhelynek nevezzük magunkat a program egészén belül. Kutatásunk több - egymással összefüggő - résztémát foglal magába. Közülük az egyik - „A felsőoktatás sokfélesége” téma kutatásának eddigi eredményeiről kívánunk beszámolni a műhelyvitán.

Meghívó 


Szakmai tanárképzés: múlt - jelen - jövő

Műhelykonferencia a Gazdasági Szaktanárképző Intézet megalakulásának 75. évfordulója alkalmából: 2011. március 24. 13.30, BCE, III. előadó.

A meghívó innen letölthető. 


Magyar Felsőoktatás 2010

Az NFKK 2011. január 26-án rendezi meg éves műhelykonferenciáját "Stratégiai útelágazások" alcímmel.

A konferenciára vonatkozó információk megtalálhatók itt. 


Magyar Felsőoktatás 2010

Könyvbemutató

2010. december 2-án a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztályával közös rendezésben Polónyi István (szerk.): "Az akadémiai szféra és az innováció. A hazai felsőoktatás és a gazdasági fejlődés" c. könyvének bemutatója lesz, vitával egybekötve.

Meghívó és program


"Felsőoktatás és foglalkoztathatóság" műhelykonferencia

2010. október 21-én kerül sor az NFKK és a Magyar Szociológiai Társaság Oktatásszociológiai Szakosztálya közös rendezésében az Educatio folyóirat 2010/3 tematikus számának bemutatására.

Meghívó és program


Konferencia a kutató és kiváló egyetemekről

2010. június 22-én az ELTE rendezte meg a kutató és kiváló egyetemek bemutatkozó konferenciáját, ahol központunkat Temesi József szakmai előadással képviselte.

Program és előadások 


Ügyvezető igazgatói váltás

Az NFKK alapszabályának értelmében 2010. július 1-től Temesi Józseftől az ügyvezetői igazgatói tisztséget Hrubos Ildikó veszi át 2012. június 30-ig. 


Konferenciák

Minden tagunk és az érdeklődők figyelmébe ajánljuk az április 30-i korszerű pedagógiai módszerekkel rokon témában meghirdetett magyar és nemzetközi konferenciát. 


A bolognai reform első tíz éve – a következő szakasz kihívása

Rendezvénysorozat a reform első szakaszának lezárása alkalmából

Budapest-Bécs, 2010. március 9-12.

 

Március 9-án került sor az európai nem egyetemi szintű felsőoktatási intézményeket tömörítő European Association of Institutions in Higher Education (EURASHE) által szervezett Fórumra, amelyen Közép Európa országaiból érkező intézményi vezetők, kutatók cseréltek véleményt a bolognai reform kérdéseitől. Az Európa Tanács képviselőjének bevezetője után majdnem kötetlen beszélgetés folyt, amelynek során minden érintett ország egy-két intézményi vezetője, szakembere számolt be a tapasztalatokról. A kötetlenség és személyesség nagy értéke volt a programnak, mivel a szereplők hozzászólásaikban közvetlenül tudtak reagálni egymás megjegyzéseire. Ugyanazon régió, mégis sok eltérés, közös gondokkal. Itt tudott megjelenni az a - máskor csak mellékmondatban szereplő – probléma, hogy az Európai Felsőoktatási Térség kiépítéséhez később (tehát nem 1999-ben, hanem 2003-2007-ben) csatlakozó országok más fázisban tartanak, számukra mások az elsődlegesen megoldandó kérdések. Érdekes volt például az orosz vendégek fellépése, akik nagy elszántságot mutattak a reformot illetően, közben egymással is vitába keveredtek alapvető tények értelmezésében. A baltiak hangsúlyozták, hogy ők az északi országok csoportjába tartoznak (hogy is kerültek ide..?), és a bolognai folyamatban elsősorban az az igazodási pontjuk. A rendezvénynek a Budapesti Gazdasági Főiskola volt a házigazdája, éppúgy, mint a március 10-én tartott Közgyűlésnek és szakmai konferenciának. A EURASHE-ról érdemes tudni, hogy 1990-ban alapították abból a célból, hogy a szakképzést, gyakorlatra orientált képzést (nem egyetemi képzést) folytató felsőoktatási intézmények munkáját koordinálja európai szinten. Kezdettől fogva főszereplője a bolognai reformnak az Európai Egyetemi Szövetség (European University Association – EUA) párhuzamos szervezeteként, de kevésbé erős hatású fellépéssel. A munkaerő-piaci igényekhez való igazodás, a foglalkoztathatóság kérdése sokkal konkrétabban és optimistább hangnemben merült fel ezen a konferencián, mint az EUA rendezvényeken. Ez nem jelentett leegyszerűsítést, valamilyen szűk szemléletet. A felsőoktatás - foglalkoztathatóság kapcsolat az egyik előadó értelmezésében azt jelenti, a felsőoktatás felkészíti a hallgatót, hogy jól tudjon mozogni a munkaerőpiacon (nem többet, de ez nem is kevés...) Elkerülendő, hogy az üzleti szektor diktálja a tartalmakat, mert az rövid távú szemlélethez vezet. Meg kell találni a munkáltatókkal való kapcsolat megfelelő módját és tartalmát. A jelenlegi gazdasági válság azzal a veszéllyel fenyeget, hogy a felsőoktatási intézmények országonként, vagy egyedileg más-más, gyors választ keresnek ezen kérdések megoldására, aminek következtében fragmentálódik az Európai Felsőoktatási Térség, az eredeti célokkal éppen ellentétesen.

Március 11-én Bécsben folytatódott a szakmai program, az EUA rendezvényével, a Bécsi Egyetemen. Valójában nem konferenciát hirdettek, hanem az EUA által elkészíttetett Trends 2010 jelentés bemutatását. Mivel az anyag csak most került nyilvánosságra, igazi vitáról nem lehetett szó. A jelentést összeállító, a kutatást irányító két előadó korrekt prezentációja így kissé érdektelenre sikerült. Még fel kell dolgoznunk a jelentés tanulságait.

Szakmai szempontból egyébként érdekes csemege, hogy most már három összefoglaló értékelést olvashatunk a bolognai reform eddigi eredményeiről.

A Stocktaking Report 2009 a soros miniszteri konferenciára készült (hasonlóan a korábbi Reportokhoz), amelyet az Európai Bologna Bizottság (Bologna Follow-up Group) által felkért munkacsoport készített, döntően az Európai Felsőoktatási Térség országainak a megadott séma szerint összeállított hivatalos jelentése alapján. A jelentés alapvetően az előző két év fejleményeit, illetve a jelen helyzetet mutatja be.

Elkészült egy „független” értékelés az Európai Felsőoktatási reform első tíz évéről. A vizsgálatot az Európai Bizottság és az Európai Bologna Bizottság rendelte meg három nagy felsőoktatási kutatóintézettől: Center for Higher Education Policy Studies – Twente, International Centre for Higher Education Research – Kassel, Ecotec – az ECORIS csoport tagja (a kutatásban társult intézményként részt vett a BCE Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja). Ez a vizsgálódás azt tekintette át és értékelte, hogy a reform tíz éve során mennyiben sikerült teljesíteni a hivatalos deklarációkban megjelent célokat.

A fentiekben említett Trends 2010 Report az Európai Egyetemi Szövetség Trends sorozatának hatodik kiadványa, amely több mint 800 egyetem által kitöltött kérdőív, 28 nemzeti rektori konferencia beszámolója, 27 egyetemen (16 európai országban) történt látogatás információi alapján készült. Ez a jelentés az eddigi eredmények összefoglalása mellett a következő tíz év várható kihívásaival foglalkozik. 

(A három dokumentum megtalálható a honlap Dokumentumok oldalán).

A két felsőoktatási szövetség szakmai programjával párhuzamosan zajlott a miniszterek tanácskozása, március 11-én Budapesten, majd Bécsben folytatódott. Már korábban hallottuk a hírét, hogy Bécsben nagyszabású európai hallgatói demonstráció várható, amely nem a 2009 őszi tüntetéssorozat folytatása (akkor a helyszín és kritika célpontja elsősorban a Bécsi Egyetem volt), hanem a záró konferenciának szól. A szervezők számára komoly erőpróba volt az erre való felkészülés, majd pedig az események kezelése. Az EUA konferenciát ez nem zavarta meg, a miniszteri tanácskozások körül azonban gondot okozott. Már Budapesten, a BGF-en tartott konferencián találkoztam az Európai Egyetemi Szövetség (European Student’s Association – ESU) egyik vezetőjével, jó ismerőssel, akitől megkérdeztem, hogy mi várható Bécsben és mi a hallgatók célja a demonstrációval. Ő elmondta, hogy az ESU nem kezdeményezője, nem szervezője a fellépésnek, de szolidárias a résztvevő hallgatókkal és a szervezőkkel, tehát képviselőik ott lesznek a tüntetésen. A hallgatók többféle kifogást fogalmaztak meg a kormányzatok számára a bolognai folyamattal kapcsolatban. Egyrészt számon kérték, hogy az eredeti célok közül több nem, vagy nem kielégítően teljesült (rugalmas oktatási keretek, modulrendszer, a máshol végzett tanulmányok zökkenőmentes elismerése, a hallgatói mobilitás hatékony támogatása, a társadalmi hatások, az esélyegyenlőség megfelelő kezelése). Egy másik megközelítés minden olyan problémát, amely manapság sújtja a felsőoktatást, főleg a hallgatókat (a gazdasági világválság hatásai, fenyegető munkanélküliség, az intézmények elégtelen finanszírozása, a tandíj kérdése, az egyetemi infrastruktúra nem kielégítő volta, túlzsúfoltság) Bologna rovására írt, totálisan kritizálva a reformot. Az már bonyolultabb ügyet érintő bírálat volt, hogy az Európai Felsőoktatási Térség országaiban nem történt meg a felsőoktatás szabályozásának, intézményrendszerének kellő harmonizálása, ami komoly zavart okoz bizonyos fontos területeken (főleg a hallgatói mobilitásban). Végül a hallgatók kifogásolták, hogy a szervezők eredetileg nagyszabású bált terveztek záró programként a Hofburgban, ami szerintük nem illendő az adott gazdasági helyzetben és a reform eddigi eredményivel kapcsolatos elégedetlenséget figyelembe véve.

Végül bál helyett fesztivál lett a március 11-i esti program elnevezése. Ehhez igazították a vendéglátást is. A menü a következő volt: magyaros gulyásleves és bécsi virsli. Hát látott már ennél fényesebb vacsorát is a gyönyörű Redoutensaal...

Az gondolom, hogy a hallgatói demonstráció végső soron jót tett az európai felsőoktatásnak. Kellő erővel húzta alá azokat a kritikai megállapításokat, amelyeket a hivatalos értékelő anyagok is rögzítettek. A magam számára ezt abban foglaltam össze, hogy a reform második évtizedében elvileg más megközelítésben kell foglalkozni az egész üggyel. Az első szakasz a felülről lefelé építkezés modelljét követte, most pedig eljött az ideje az alulról felfelé való építkezésnek. A figyelem középpontjába az egész társadalmat, elsősorban pedig a közvetlen érintetteket kell állítani. A leendő munkaadók, a hallgatók, a tanárok érdemi tájékoztatása, véleményük kikérése, figyelembe vétele eddig jórészt elmaradt. Bolognát azért veszi körül a sok értetlenség, ellenérzés, mivel a reform irányítói nem gondoltak az ő megnyerésükre. Most már végképp szükség van az európai felsőoktatási-filozófia és felsőoktatás politika megfogalmazására, amelyhez intellektuálisan és érzelmileg viszonyulniuk lehet a „terepmunkásoknak” is. De ez csak az ő bevonásukkal valósítható meg a siker reményében.

Március 12-én, ugyancsak Bécsben került sor a II. Bologna Világfórumra, amelyen az Európai Felsőoktatási Térség országainak képviselőin kívül 23 más országból érkezett vendég is részt vett. A rendezvény iránti nemzetközi érdeklődés jelezte, hogy mintha Bologna megítélése kedvezőbb lenne más régiók részéről, mint a reform tényleges alanyai körében.

Hrubos Ildikó, NFKK társigazgató

Budapest, 2010. március 19.

 


Kiválóság – Multikulturalitás – Magyarság az erdélyi felsőoktatásban

A Bologna évtized lezárása kapcsán, a következő 10 évre való felkészülés jegyében megindult egy egészséges szellemi pezsgés az európai felsőoktatásban. Ennek a pezsgésnek volt helyszíne a BCE-NFKK „Magyar Felsőoktatás 2009" konferencia. (A konferenciáról részletesen a márciusban megjelenő NFKK Füzetek 2010/1 kötet ad számot.)

A meghívott előadók között volt Andrei Marga a Babes Bolyai Egyetem rektora, aki a minőség és kiválóság kapcsán egyeteme stratégiai víziójáról is beszélt. Andrei Marga, amellett, hogy európai hírű filozófus, felsőoktatás-kutató, (ennek szólt a BCE egyetem díszdoktori kitüntetése), politikus is. Mint az oktatásért felelős korábbi miniszter, nem kétséges, hogy Románia felvirágoztatásán dolgozik. De mint politikus, álláspontja természetesen viták tüzében áll.

Az önálló erdélyi magyar állami egyetem szószólói joggal tarthatják ellenfelüknek (de semmiképpen sem ellenségüknek) a multikulturális modellt hirdető rektort. Aki meghallgatta az előadását (és majd elolvassa írásban is), az nem vonhatja ki magát a hatása alól. Több jó modell is követhető egyszerre. A Babes Bolyai Egyetem Románia legnagyobb egyeteme. 37 001 román mellett 10 603 magyar hallgató tanul itt. A Bolyai egyetemhez mérve talán kevés, de mégis 7 336 magyar hallgató tanul a magyar nyelvű vonalon. Nem kétséges, hogy az erdélyi magyar akadémiai szellemi élet egyik központja is Kolozsvár.

Andrei Marga látogatása és előadásai 2010. január 27-én és 28-án remélhetőleg egy új paradigma váltás első jele a közép-európai régióban. Andrei Marga kíséretében volt 18 egyetemi felsővezető (egy kis túlzással a fél Szenátus), rektor-helyettesek, dékánok, tagozatvezetők, adminisztratív vezetők, akikkel való találkozás, beszélgetés történelmi léptékű lehetőséget ígér a jövőre nézve. Hogy mi lesz a folytatás? Az tőlünk függ. Attól a 13 magyar egyetemtől, amellyel a BBE-nek együttműködési kapcsolata van, attól a kormányzattól, amely felismerheti, hogy a magyar állampolgárságú diákok részére ugyanúgy lehessen jelentkezni a Babes Bolyai, vagy a Sapientia egyetemekre, mint a szegedi, debreceni vagy budapesti egyetemekre. Az Európai Unió tagjaként miért korlátozzuk hallgatóinkat a választásban? Miért nem kommunikáljuk ezt a lehetőséget? A Babes Bolyai Egyetemen jelenleg 1093 külföldi hallgató tanul. Ebből 421 fő román etnikai származású, pl. a Moldova Köztársaságból. 83 magyar etnikai származású van Magyarországról. Miért csak ennyi, kérdezhetnénk? Hiszen Moldávia sokkal távolabb van, mint a Nagy-Alföld. De ez a 83 fő is egy növekvő trendet mutat.

Lesz-e 1000 magyar hallgató Magyarországról 2020-ra? Lesz-e 15 000 magyar etnikumú hallgató a Babes Bolyai Egyetemen? Egy multikulturális egyetem filozófiájából ez következne. Az NFKK olyan kutatásokat is végez, amelyek választ adhatnak ilyen kérdésekre is.

Berács József, BCE-NFKK társigazgató

2010. február 10.