Oktatás és kutatás: vonzások és taszításokOktatás és kutatás: vonzások és taszítások


Oktatás és kutatás: vonzások és taszítások

Műhelyonferencia 

a BCE Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központja és a BGE Felsőoktatás Jövője Kiválósági Központ közös rendezésében

Helyszín: Budapesti Corvinus Egyetem, Egyemeti könyvtár, "Akvárium  konferenciaterem"   Budapest, Közraktár u. 4-6, 1093

Időpont: 2018. június 20. (szerda) 13.00-17.00

Társrendező: BGE Felsőoktatás Jövője Kiválósági Központ

A konferencia célja:

Mind tudományos szempontból, mind az akadémiai élet mindennapi gyakorlatában gyakran merül fel az a kérdés, hogy mi az oktatás és a kutatás kapcsolata. A humboldti megközelítés a kettő szoros kapcsolatát tételezi fel azzal, hogy az oktatás tulajdonképpen a kutatásra (kutatói létmódra) való felkészítés.

Mások a kérdést egyfajta konfliktuselméleti keretben vizsgálták, amely szerint az egyik szerepben kifejtett idő- és energiaráfordítás a másik szereptől vesz el erőforrásokat, azaz egyszerre csak kivételes esetben lehet valaki jó kutató és jó oktató is. Az esetek többségében a kettő között választania kell az akadémiai szereplőknek.

A kérdéssel kapcsolatos tudományos vizsgálatok leginkább azt mutatják, hogy vagy nincs, vagy csak nagyon gyenge a kapcsolat van a kutatói teljesítmény és a hallgatóktól gyűjtött oktatói értékelés között. Érdemes azonban megjegyezni, hogy ezek a kutatások általánosságban kezelik a két aktivitási formát és nem vizsgálják részletesen, hogy milyen típusú oktatásról és milyen jellegű kutatásról beszélhetünk.

A BCE Nemzetközi Felsőoktatási Kutatások Központ és a BGE Felsőoktatás Jövője Kiválósági Központ által közösen szervezett rendezvény célja azoknak a kapcsolódási pontoknak a keresése, ahol a kutatási és az oktatási folyamatok összekapcsolódhatnak, kölcsönösen segíthetik és támogathatják egymást. Így válaszokat keresünk olyan kérdésekre, mint

  • Mi az oktatók és kutatók viszonya az oktatás és kutatás dilemmájával kapcsolatban? Hogyan élik meg ők ezt a feszültséget?
  • Hogyan "viheti be" egy oktató a kutatást az oktatásba?
  • Kapcsolódik-e a hallgatóközpontú tanulás (student centered learning) és a kutatás? Mi az új pedagógiai módszerek kapcsolódása a kutatáshoz, például lehet-e a hallgatók saját kutatása, felfedezése a tanulás forrása?
  • Hogyan vonhatóak be a diákok a kutatási tevékenységbe?

 

Tervezett program

12:30-tól

Regisztráció

13:00–13:20

Kováts Gergely (BCE) és Géring Zsuzsanna (BGE): Köszöntő

13:20–13:40

Hordósy Rita (University of Sheffield): Diákok változó és változatos tapasztalata a kutatás-oktatás nexusról: longitudinális adatok egy brit egyetemről

13:40–14:00

Sass Judit (BCE) - Bodnár Éva (BCE): Első tapasztalatok egy kutatás-alapú tehetséggondozási kísérlettel kapcsolatban

14:00–14:30

Kérdések, reflexiók

14:30–14:40

Szünet

14:40–15:00

Orosz Kata (Central European University): Az egyetemi kutatói munka beépülése az oktatási tevékenységbe: szakirodalmi áttekintés és személyes reflexiók

15:00–15:20

Bajzáth Angéla (ELTE): A képzés, a kutatás és a gyakorlat kapcsolata

15:20–15:40

Demeter Krisztina (BCE): Tanszékvezetői reflexiók az oktatás és a kutatás viszonyára

15:40–16:10

Kérdések, reflexiók

16:10–16:30

Záró megjegyzések

 

Helyszín és parkolás

A konferencia helyszíne a BCE új épületében (Közraktár u. 4-6.) található könyvtár előadóterme. A gépkocsival érkezők parkolni az épület alatt található mélygarázst javasoljuk (bejárat a Mátyás utca felől).

Részvételi szándék jelzése
A konferencián a részvétel ingyenes. Kérjük, hogy részvételi szándékot előzetesen jelezzék, amely az alábbi linken érhető el: